Komunikat w sprawie zasad i trybu zwalniania studentów cudzoziemców z opłat za usługi edukacyjne

Szanowni Państwo,

  W związku z wejściem w życie w dniu 22 sierpnia 2015 roku rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 lipca 2015 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie podejmowania i odbywania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestnictwa w badaniach naukowych i pracach rozwojowych (Dz.U. 2015, poz. 1112), informujemy, że studenci cudzoziemcy studiujący na zasadach odpłatności wnoszą opłaty za semestr, nie później niż do dnia rozpoczęcia zajęć, zgodnie z programem studiów. Mając powyższe na uwadze, w przypadku podpisywania umów o warunkach odpłatności za studia ze studentami cudzoziemcami, w treści  § 4 pkt. 3 umowy należy wpisać informację, że opłata za studia jest wnoszona w ratach semestralnych.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi zasad i trybu zwalniania studentów cudzoziemców z opłat za usługi edukacyjne przypominamy, że tryb i warunki zwalniania z opłat studentów cudzoziemców uzależniony jest od zasad na jakich dana osoba odbywa studia w Uniwersytecie.

W przypadku studentów cudzoziemców odbywających studia na zasadach obowiązujących obywateli polskich zastosowanie znajduje uchwała nr 104/VI/2014 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 25 czerwca 2014 r. w sprawie zasad udzielania zwolnień z opłat za świadczone usługi edukacyjne na studiach pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich w Uniwersytecie Jagiellońskim. W odniesieniu do tej grupy zainteresowanych decyzję w sprawie zwolnienia z opłat podejmuje w pierwszej instancji właściwy Dziekan.

W przypadku studentów cudzoziemców podejmujących studia na zasadach  innych niż obowiązujące obywateli polskich powyższa uchwała Senatu UJ nie znajduje zastosowania, a zasady zwalniania z opłat reguluje Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r (Dz. U. nr 190 poz. 1406 z późn. zm.) w sprawie podejmowania i odbywania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestniczenia w badaniach naukowych i pracach rozwojowych.

W świetle § 19 w/w rozporządzenia w przypadku trudnej sytuacji materialnej cudzoziemca lub w przypadku podjęcia przez niego nauki na drugim kierunku studiów lub kształcenia w innej formie na warunkach odpłatności rektor, na wniosek zainteresowanego, może obniżyć opłatę za studia lub zwolnić z niej całkowicie.

Pisemny i udokumentowany wniosek do Prorektora UJ ds. dydaktyki należy złożyć we właściwym dziekanacie/sekretariacie. Po zaopiniowaniu wniosku przez Dziekana Wydziału, należy go przekazać do Działu Nauczania celem podjęcia rozstrzygnięcia przez Rektora.

Do wniosku należy załączyć wszelkie dokumenty potwierdzające okoliczności uzasadniające udzielenie zwolnienia, w szczególności dokumenty potwierdzające trudną sytuację materialną cudzoziemca. Dokumenty powinny być przetłumaczone na język polski.

Zgodnie z § 18 w/w  rozporządzenia w uzasadnionych przypadkach rektor uczelni może przedłużyć termin wniesienia opłaty lub wyrazić zgodę na wniesienie opłat w ratach.

Informujemy również, że studenci nieposiadający  miejsca zamieszkania w Polsce, zobowiązani są, zgodnie z art. 40 § 4 i § 5 Kodeksu Postępowania Administracyjnego,  do wskazania pełnomocnika do doręczeń w Polsce, pod rygorem pozostawienia korespondencji  w ich sprawie w aktach sprawy, ze skutkiem doręczenia.

W razie wątpliwości dotyczących powyższych zasad prosimy o kontakt z Działem Nauczania. W przypadku cudzoziemców nie władających językiem polskim lub angielskim prosimy o kontakt z Działem Międzynarodowej Wymiany Studenckiej.

 

Dział Nauczania

Uniwersytetu Jagiellońskiego