3. międzynarodowa konferencja naukowa z cyklu Projektowanie ideału pt. "Ideał uniwersytetu a potrzeby społeczne" - 21.01.2015
Strategiczne zarządzanie organizacją wymaga określenia jej celu. Jak zauważa między innymi Russell C. Ackoff, można to zrobić przez zaprojektowanie jej ideału (wyidealizowanego wzorca, wzorcowego modelu), który określa kierunek zmian w organizacji i kryteria oceny jej funkcjonowania; także zarządzanie uniwersytetem kieruje się domyślnie lub wprost założonym ideałem.
Celem konferencji jest wymiana doświadczeń i poglądów między studentami, naukowcami, nauczycielami i ekspertami na temat roli i optymalnej organizacji uniwersytetu w systemach społeczno-gospodarczych XXI wieku. Organizatorzy pragną rozważyć pomysły dotyczące tego, jaki ideał uniwersytetu wyznaczają potrzeby społeczne.
Dyskusja nie ograniczy się do konstatacji aktualnych sporów dotyczących misji i wizji uniwersytetu oraz trudności w ich realizacji. Autorzy wystąpień są proszeni o rozważenie tego, czy i jakie są wspólne obszary konsensusu dotyczącego zadań uniwersytetu oraz, jakie oczekiwania i potrzeby społeczne wyznaczają jego specyfikę. W tym kontekście warto będzie przedyskutować problem zawodowego bezpieczeństwa studentów.
Punktem wyjścia do dyskusji może być analiza koncepcji „wyidealizowanego uniwersytetu" Ackoffa lub innych współczesnych projektów uniwersytetu, antycznego ideału akademii, średniowiecznych lub renesansowych koncepcji uniwersytetu oraz pytanie „Czy klasyczny ideał uniwersytetu jest wciąż aktualny?"
Planowane wydarzenie jest trzecią edycją w cyklu konferencji poświęconych projektowaniu ideału w procesie zarządzania.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM
http://jacko.econ.uj.edu.pl/Inne/konf/15ideal/Sesje.docx
IDEAŁ UNIWERSYTETU A POTRZEBY SPOŁECZNE
21. stycznia 2015 r., środa, godz. 12.00 – 19.00
Budynek Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej, ul. Prof. Stanisława Łojasiewicza 4, Kraków.
PROGRAM
11.00 – 12.00. Recepcja i przygotowanie sesji posterowej.
12.00 – 14.30. Otwarcie konferencji i sesja plenarna.
12.00 – 16.00. Sesja posterowa.
14.30 – 15.00. Przerwa obiadowa.
15.00 – 15.30. Prezentacje w sesji posterowej.
15.30 – 18.30. Sesje panelowe.
18.45 – 19.00. Zakończenie obrad.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM
RECEPCJA I PRZYGOTOWANIE SESJI POSTEROWEJ. Godz. 11.00 – 12.00. Parter, korytarz przed salą 0.102
OTWARCIE KONFERENCJI. Godz. 12.00 – 12.10. Sala 0.102. prof. dr hab. Bogusław Nierenberg, Prodziekan Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ. Dr hab. Piotr Jedynak, prof. UJ, dyrektor Instytutu Ekonomii, Finansów i Zarządzania. Dr Iwona Maciejowska, dyrektor Centrum Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej – Ars Docendi UJ
SESJA PLENARNA. JAKI UNIWERSYTET PRZYSZLOŚCI? Godz. 12.10 - 14.00. Sala 0.102. Prowadząca: prof. dr hab. Ewa Okoń-Horodyńska
Dr hab. inż. Krzysztof Leja, prof. Politechniki Gdańskiej | Projektowanie ideału, czyli wizja (niedalekiej) przyszłości uniwersytetu |
Dr hab. Jan Franciszek Jacko | Rola ideału w projektowaniu uniwersytetu – perspektywa filozoficzna |
Prof. dr hab. Tadeusz Wawak | Uniwersytet na rozdrożu - dążący do doskonałości - w poszukiwaniu optymalnej koncepcji rozwoju |
Prof. dr hab. Jerzy Brzozowski | Czy uniwersytet kreuje elity? |
Prof. dr hab. Valerii Grynchutsky | Reforma zarządzania w uniwersytecie wyzwaniem czasu |
Dr Pascal Mimero | How a private non-profit HEI can fit the social needs - the CESI case |
DYSKUSJA PLENARNA. Godz. 14.00 – 14.30. Sala 0.102.
OBIAD. Godz. 14.30 – 15.00. Poziom -1.
PREZENTACJE SESJI POSTEROWEJ. Godz. 15.00 – 15.30. Poziom 1, przed salą 0.102.
SESJE PANELOWE. Godz. 15.30 – 18.30.
Uczestnicy sesji są proszeni o skopiowanie swych prezentacji na komputer we wskazanej sali przed rozpoczęciem sesji.
- Sesja. Sala 0.105. Godz. 15.30 – 17.00.
WIZJA I MISJA UNIWERSYTETU
Prowadzący: Dr hab. Przemysław Hensel, prof. UW. Dr hab. inż. Krzysztof Leja, prof. Politechniki Gdańskiej.
Wykład wiodący: Dr hab. Przemysław Hensel, prof. UW. Potrzeby społeczne a wymogi instytucjonalne: uniwersytet jako produkt racjonalnych mitów.
Dr Samuel Nowak Mgr Konrad Gliściński | Wilk nigdy nie będzie syty. Idea otwartego dostępu wobec koncepcji uniwersytetów przemysłowych |
Mgr Izabela Urbaniak-Mastalerz | The concept of the ideal of the university |
Mgr Leszek Świeca | Patologiczne potrzeby koncernów a standardy etyczne szkolnictwa wyższego. Ontogeneza makiawelizmu (melanizm przemysłowy). |
Mgr Łukasz Matuszyk | The Modern University As a Collection of Communities Based on Marketing |
Mgr Marcin Ograbek | Idea współczesnego uniwersytetu a moralność. Ponowoczesne zjawisko kontyngencji. |
- Sesja. Sala 0.307. Godz. 15.30 – 17.00.
KULTURA AKADEMICKA
Prowadzący: Prof. dr hab. Leszek Sosnowski
Wykład wiodący: Prof. dr hab. Leszek Sosnowski: Znaczenie współczesnego uniwersytetu a prawo do kultury
Dr Ewa Augustyniak | Kultura akademicka czy istnieje konieczność jej redefiniowania? |
| Społeczne zadanie uniwersytetu – kształcenie kompetencji międzykulturowych |
Mgr Agnieszka Kania | Warsztat kulturowy absolwenta krakowskiego uniwersytetu |
Mgr Wojciech Wychowaniec | Wyidealizowany Uniwersytet jako środowisko sprzyjające kreatywności |
Mgr Karolina Stankiewicz | Nowelizacja ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym z 11. lipca 2014 roku krokiem w stronę „uniwersytetu idealnego"? |
- Sesja. Sala 2.113. Godz. 15.30 – 17.00.
UNIWERSYTET A GOSPODARKA
Prowadząca: prof. dr hab. Ewa Okoń-Horodyńska
Wykład wiodący: prof. dr hab. Ewa Okoń-Horodyńska: „Kreatywna klasa" z uniwersytetu?
Dr Marta Kania | Ideał uniwersytetu versus potrzeby społeczne: uniwersytety Ameryki Łacińskiej wobec wyzwań społeczno-politycznych na przełomie wieków. |
Dr Teresa Myjak | Współpraca nauki z biznesem w kontekście oczekiwań i potrzeb społecznych XXI wieku. Ujęcie z perspektywy biznesu |
Lic. Marlena Bodo | Kreatywność i innowacyjność – wyznacznikami współczesnego nauczania w społeczeństwie wiedzy. |
Mgr Agnieszka Drews. Mgr Dominik Sadłakowski | Misja współczesnego uniwersytetu w kontekście zmian gospodarczych – wyniki badań empirycznych |
Mgr Konrad Kulikowski | Społeczne zadania uniwersytetu – kształcenie ludzi zaangażowanych w pracę |
- Sesja. Sala 0.102. Godz. 15.30 – 17.00.
INTERNACJONALIZACJA I URYNKOWIENIE AUTONOMICZNYCH UNIWERSYTETÓW W WARUNKACH GLOBALIZACJI I INTEGRACJI
Prowadzący: Prof. dr hab. Tadeusz Wawak
Wykład wiodący: Prof. dr hab. Walentyn Wandyszew, Prof. dr hab. Olena Pierełomowa: Nowy uniwersytet w świetle realiów ukraińskich
Dr Igor Krysovatyi | W sprawie dywersyfikacji finansowania uniwersytetu |
Mgr Karolina Kukla | Dwa ideały uniwersytetu: debata nad reformami szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 2010-2014 |
Mgr Dorota Jedlikowska | W stronę globalizacji zarządzania edukacją uniwersytecką. Polityka internacjonalizacji |
Mgr Kamila Olga Stępień | „Sapere aude!" Czyli Uniwersytet w perspektywie XXI wieku. |
Mgr Alicja Pałęcka | Biznes, rynek pracy i autonomia uniwersytetu. Przypadki krakowskie |
- Sesja. Sala 1.108. Godz. 15.30 – 17.00.
DYDAKTYKA AKADEMICKA I
Prowadząca: dr Iwona Maciejowska
Wykład wiodący: dr Iwona Maciejowska: Odpowiedzialne badania i innowacje – moda czy
potrzeba społeczna? Czy warto o tym uczyć?
dr Iwona Maciejowska, | Dydaktyka akademicka - wprowadzenie do tematu |
Dr Piotr Marecki | Idea laboratorium w humanistyce |
Dr Ewa Jurczyk-Romanowska. Mgr Ilona Zakowicz. Mgr Dominik Figiel. Mgr Justyna Sochacka | Gamifikacja edukacji akademickiej na przykładzie pięciodniowego seminarium „Grywalizacja w zarządzaniu karierą" w dolnośląskiej praktyce edukacyjnej |
Mgr Kamil Jurowski. Prof. dr hab. n. med. Wojciech Piekoszowski. Mgr Anna Jurowska. Dr Małgorzata Krzeczkowska | Dwie strony medalu studiowania w trybie indywidualnym na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie |
Mgr Katarzyna Rabiej | Rola uniwersytetu w rozwoju procesów autoedukacyjnych studentów |
Mgr Mateusz Sikora | Realizacja projektów pozaformalnych w ramach Uniwersytetu. Możliwości i ograniczenia |
- Sesja. Sala 1.202. Godz. 15.30 – 17.00.
MIĘDZY IDEAŁEM A RZECZYWISTOŚCIĄ
- KIERUNKI DOSKONALENIA DZIAŁALNOŚCI UNIWERSYTETÓW
Prowadzący: Dr hab. Piotr Jedynak, prof. UJ
Wykład wiodący: Dr hab. Piotr Jedynak, prof. UJ, Problem granic formalizacji w zarządzaniu uniwersytetem
Dr hab. Marek Frankowicz | Wyższe szkolnictwo zawodowe w Europie na progu XXI wieku: charakterystyka i wyzwania. |
Dr Magdalena Harasimowicz | Uniwersytet idealny dla prosumenta. Refleksja nad nowymi możliwościami zaangażowania studenta w tworzenie rzeczywistości uniwersyteckiej |
Mgr Błażej Gębura | Argumenty we współczesnym sporze o Uniwersytet. Przegląd krytyczny |
Mgr Marta Natalia Mazur | Specyfika marketingu na rynku usług edukacyjnych |
Mgr Aleksandra Antonik | Praktyka „blisko życia". Norweski model praktyk zawodowych jako odpowiedź na rzeczywiste potrzeby studentów kierunków nauczycielskich. |
- Sesja. Sala 0.102. Godz. 17.00 – 18.30.
ZARZADZANIE UNIWERSYTETEM
Prowadzący: Prof. dr hab. Tadeusz Wawak
Wykład wiodący: dr hab. Marek Frankowicz, Uniwersytet jako złożony układ adaptacyjny
Dr hab. Diana Pietruch-Reizes | Uniwersytet wobec otwartej nauki |
Mgr Marta Jaksander Dr hab. Robert Zakrzewski Dr Lech Leszczyński | Czynniki wpływające na wybór uniwersytetu podstawą dyskusji na temat organizacji uniwersytetu |
Dr Marta Tutko | Działalność dydaktyczna uniwersytetów a potrzeby społeczne |
Mgr Piotr Dubiński | Kreacja wizerunku uniwersytetu. Dobre praktyki polskich uczelni wyższych. |
Mgr Tomasz Aleksandrowicz | Relacje społeczne uniwersytetu w mediach społecznościowych |
- Sesja. Sala 0.307. Godz. 17.00 – 18.30.
DYDAKTYKA II: KSZTALCENIE UMIEJETNOSCI I KSZTAŁTOWANIE OSOBOWOŚCI
Prowadzący: Prof. Zbigniew Nęcki
Wykład wiodący: Prof. dr hab. Zbigniew Nęcki: Psychospołeczna organizacja idealnego uniwersytetu
Dr Bartłomiej Gołek | Pożądane cechy osobowości nauczyciela akademickiego – wybrane aspekty |
Mgr Paulina Malesa | Kształcenie elit w Polsce – możliwe czy utopijne? |
Mgr Anna Zembala | Uniwersytet jako wychowawca |
Mgr Aneta Szara | Role osób wspierających rozwój |
Mgr Jolanta Agata Prochowicz | Uniwersytet tradycji czy uniwersytet obywateli świata? Spór o kształcenie akademickie w ujęciu Marthy Nussbaum oraz Alasdaira MacIntyre'a |
Dr Agata Kołodziejczyk | University of brains |
- Sesja. Sala 0.105. Godz. 17.00 – 18.30.
DYDAKTYKA III: MISTRZ I UCZEŃ
Prowadząca: Dr hab. Maria Próchnicka
| Kształtowanie jakości dydaktyki akademickiej przez relacje nauczyciel-student a zidentyfikowane potrzeby społecznych w zakresie edukacji |
| ||
Mgr Anna Posmysz | Oczekiwania studentów polskich uczelni wobec nauczycieli akademickich |
| ||
| Dr hab. Jan Franciszek Jacko. Daniela Szczepaniak. Tomasz Szewczyk. Agnieszka Śliwa | Wpływ emocjonalnych uwarunkowań oceny na wyniki ankiet studenckich | ||
Mgr Hanna Sieja-Skrzypulec | O pękaniu granicy Mistrz-Uczeń. Creative writing na uniwersytecie – dwa modele kształcenia twórczego i kilka intuicji. |
| ||
Mgr Katarzyna Jurzak-Mączka | W poszukiwaniu ideału bezpieczeństwa studentów. Prawo i dobre praktyki |
| ||
Mgr Witold Brniak. Mgr Mirela Gudowicz. Mgr Hanna Sieja-Skrzypulec | Verba docent, exempla trahunt – rola mistrza w kształtowaniu uniwersyteckiego ideału |
| ||
Mgr Michał Filipiak. Mgr Agata Tarasek. Mgr Natalia Derus | Oddajmy opiekunów naukowych doktorantom – przyczynek do funkcjonowania uniwersytetu XXI wieku. |
| ||
- Sesja. Sala 1.108. Godz. 17.00 – 18.30.
ABSOLWENT UNIWERSYTETU NA RYNKU PRACY
Prowadzący: dr Justyna Bugaj
Mgr Mateusz Ćwikła | Absolwenci kierunków przyrodniczych na rynku pracy |
Mgr Anna Kawalec | „(Wy) uczeni dla rynku" ? – analiza kompetencji miękkich pożądanych w kształceniu uniwersyteckim |
Mgr Justyna Bereźnicka | Sposoby kształtowania przez uniwersytet kreatywności studentów i przygotowania ich do warunków rynku pracy |
Mgr Magdalena Dobrzyńska | 3GU - Third Generation University a akademicki rynek pracy |
Mgr Anna Wojcieszczak | Sylwetka absolwenta a realne potrzeby pracodawcy - czyli o możliwej konieczności uelastycznienia kształcenia uniwersyteckiego. |
Mgr Zofia Zając-Gardeła | Edukacja uniwersytecka niepełnosprawnych psychicznie – sztuka dla sztuki? |
Mgr Kamil Jurowski. Mgr Anna Jurowska. Dr Małgorzata Krzeczkowska. Prof. dr hab. n. med. Wojciech Piekoszewski | Interdyscyplinarność wykształcenia a współczesne wymogi pracodawców w Polsce - Quo Vadis Universitas Jagellonica Cracoviensis? |
- Sesja. Sala 2.113. Godz. 17.00 – 18.30.
KOMPETENCJE UNIWERSYTETU
Prowadzący: Prof. Tadeusz Oleksyn
Wykład wiodący: Prof. dr hab. Tadeusz Oleksyn: Kompetencje uniwersytetu
Sędzia mgr Rafał Dzyr | Problemy związane z tworzeniem państwowej, centralnej instytucji szkoleniowej na przykładzie Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury |
Mgr Monika Chylińska | Pochwała odtwórczości – w poszukiwaniu argumentów przeciwko ideałowi uniwersytetu innowacyjnego |
Mgr Paweł Fiktus | Dyskusja nad kształceniem prawnika – dyskusją nad przyszłością uniwersyteckich wydziałów prawa. |
Mgr Katarzyna Derlukiewicz | Edukacja elit w XXI wieku – ewolucja czy rewolucja. |
Mgr Wiktoria Czarnecka | Twórcze rozwiązywanie problemów jako metoda kształcenia studentów – przyjemna i pożyteczna kompetencja w pracy zawodowej. |
- Sesja. Sala 1.202. Godz. 17.00 – 18.30.
UNIWERSYTET - SZKOŁA WYŻSZA. PRZESTRZEŃ ROZWOJU CZY STEROWANE KSZTAŁCENIE?
Prowadzący: Dr hab. Wojciech Maliszewski, prof. PWSZ
Wykład wiodący: Dr hab. Wojciech Maliszewski, prof. PWSZ: Kompetencje nauczyciela akademickiego w uniwersytecie i szkole zawodowej.
Dr Anna Wypych-Stasiewicz, dr hab. Robert Zakrzewski prof. UŁ | Kształcenie nauczycieli a potrzeby społeczne |
Mgr Paulina Biegaj | Uniwersytet idealny a wymagania |
Dr Krzysztof Korżyk | Przemiany wzorców osobowych współczesnego uniwersytetu neoliberalnego - habitus pracowników i klientów "fabryki wiedzy" |
Mgr Marta Łukowska. Mgr Joanna Durlik. Mgr Joanna Grzymała-Moszczyńska. Mgr Weronika Kałwak. Mgr Krzysztof Kasparek. Mgr Anna Żymełka. Dr hab. Michał Wierzchoń | Uniwersytet idealny: uniwersytet mobilny? |
Mgr Joanna Wysocka | Alma Mater a szkoła wyższa – przyszłe elity społeczne czy pomysł na biznes |
ZAMKNIĘCIE OBRAD
Godz. 18.45 – 19.00. Sala 0.102