Tydzień Jakości Kształcenia 27.11-2.12.2017

Inauguracja TJK odbędzie się w poniedziałek, 27 listopada na seminarium otwierającym, które będzie poświęcone nowym regulacjom w zakresie działalności Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz funkcjonowaniu systemów jakości kształcenia na uczelniach w Polsce.

Szanowni Państwo,


przypominamy o możliwości uczestnictwa w spotkaniach w ramach Tygodnia Jakości Kształcenia, który rusza już w poniedziałek, 27.11. Program w pdf można pobrać stąd: http://www.tjk.uj.edu.pl/documents/26984269/138130909/program.tjk2017_www.pdf/aa920467-f4d9-41a7-83a5-9db0660ab8b0, a zapisy odbywają się przez stronę: https://www.rejestracja.tjk.uj.edu.pl/. Poniżej kilka słów o tym, co pomyśleliśmy, że może Państwa zainteresować:

wtorek 28.11
Nie tylko brajl! Dostosowywanie materiałów dydaktycznych w wersji elektronicznej do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku
W ramach szkolenia uczestnik nabędzie umiejętność dostosowywania materiałów dydaktycznych do potrzeb studentów z niepełnosprawnością wzroku. Zapozna się również z oprogramowaniem umożliwiającym osobom niewidomym i słabowidzącym korzystanie z komputera, a także dowie się z jakimi trudnościami spotykają się te osoby w przypadku materiałów niedostosowanych.
Walcz ze stresem i nudą trenując Muaythai. Wprowadzające zajecia Muaythai dla każdego
Muaythai to tajska sztuka walki z ogromną tradycją sięgającą tysięcy lat. W Tajlandii Muaythai trenuje się jak w Polsce piłkę nożną od małego oraz w trakcie zajęć wychowania fizycznego. Sam trening Muaythai jest ogólnorozwojowy i pomaga zdecydowanie poprawić sprawność fizyczną oraz samopoczucie. Jest to idealna metoda na walkę z chandrą i złym nastrojem, dlatego zachęcamy do treningu tej pięknej sztuki walki. W trakcie zajęć prowadzący zaprezentuje podstawy Muaythai oraz różne ćwiczenia sprzyjające poprawie sprawności fizycznej. Prowadzący opowie również o lokalnym oraz szerszym, globalnym świecie Muaythai.
Grafen: Największa niespodzianka w fizyce XXI wieku?
Niezwykłe własności grafenu (dwuwymiarowej formy węgla), które będą przedmiotem wykładu, mają swoje źródło w osobliwej strukturze matematycznej równań opisujących dynamikę elektronów uwięzionych w tym materiale. Wspomniane elektrony zachowują się tak, jak gdyby były cząstkami pozbawionymi masy, posiadającymi jednak ładunek elektryczny. Taka kombinacja cech ma szereg nieoczekiwanych konsekwencji, które zostaną przedstawione słuchaczom.
Dlaczego potrzeba nam edukacji antydyskryminacyjnej?
Dyskryminacja oraz przemoc motywowana uprzedzeniami stają się coraz poważniejszym problemem w Polsce. Potwierdzają to liczne badania i raporty, które zwracają uwagę na problem ksenofobii, antysemityzmu, romofobii, homofobii oraz nasilenie w ostatnich latach postaw islamofobicznych. Dyskryminacja może przybierać różne formy i występować praktycznie w każdym miejscu. Mimo tego edukacja w zakresie promowania i prowadzenia działań systemowych na rzecz równego traktowania nie jest częścią programu nauczania w polskich szkołach. Także w programach studiów temat ten jest uwzględniany rzadko.

środa 29.11
Impreza muzyczna dla wszystkich uczestników Tygodnia Jakości Kształcenia UJ
Wszystkich uczestników Targów Mobilności i Dni Partnerskich oraz innych wydarzeń Tygodnia Jakości Kształcenia zapraszamy na jedyną w swoim rodzaju imprezę muzyczną, podczas której czeka na Was moc atrakcji! W programie występ zespołu jazzowego, wspomnienia z najciekawszych doświadczeń międzynarodowych, losowanie upominków dla uczestników TJK 2017, karaoke i zabawa taneczna.
Dyskryminacja i przemoc na uczelni – obecność nieusprawiedliwiona
Planowane wydarzenie ma na celu prezentację rezultatów prowadzonych aktualnie na Uniwersytecie Jagiellońskim projektów równościowych, antydyskryminacyjnych oraz antyprzemocowych. Uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję: zapoznać się ze strukturą 16 godzinnego warsztatu antydyskryminacyjnego dla społeczności akademickiej UJ opracowanego w ramach projektu „Sprawiedliwe i bezpieczniejsze miasta dla wszystkich”, zapoznać się z wynikami badań projektu „Gender in Physics”, zapoznać się ze „Standardem Antydyskryminacyjnym dla uczelni”, podyskutować o wdrażaniu działań antydyskryminacyjnych na UJ oraz zaproponować zmiany w dotychczasowych politykach oraz procedurach.
Uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych podczas organizacji eventu
Podczas warsztatów przedstawione zostaną główne aspekty na jakie należy zwrócić uwagę organizując event (np. konferencję), aby osoby z niepełnosprawnością mogły w pełni w nim uczestniczyć.

czwartek 30.11
Best UJ Presentation, III edycja konkursu
Wzorem lat ubiegłych Jagiellońskie Centrum Językowe w ramach TJK organizuje cieszący się dużym zainteresowaniem konkurs Best UJ Presentation, który polega na wygłoszeniu przez studentów autorskiej prezentacji typu akademickiego w języku angielskim o tematyce związanej z profilem studiów. Zadaniem studentów jest nie tylko przygotowanie i wygłoszenie prezentacji, ale przede wszystkim zainteresowanie widowni wybranym przez siebie tematem. Na zwycięzców czeka nagroda w postaci kursu językowego oraz specjalna nagroda przyznawana przez publiczność w wyniku głosowania. Również wśród głosującej publiczności przewidzieliśmy losowanie upominków!
Problematyka zdrowia psychicznego wśród studentów/studentek - wskazówki praktyczne dla osób pracujących w administracji uczelnianej
Znaczący wzrost liczby studentów/studentek doświadczających trudności w zakresie zdrowia psychicznego wymaga stworzenia w uczelni warunków wspierających ich w dostępie do kształcenia. Warsztaty dotyczą metod komunikowania się z tą grupą osób, postępowania w sytuacjach trudnych, jak również sposobów dbania o dobrostan psychiczny członków społeczności akademickiej.
Ewakuacja osób z niepełnosprawnością w sytuacji zagrożenia. Zadania nauczyciela akademickiego
Konsekwentnie realizowany obowiązek dokonywania rokrocznych ćwiczeń z zakresu ewakuacji sprawia, że większość procedur staje się bliska wszystkim członkom społeczności akademickiej. Często pojawiającym się wyzwaniem jest konieczność zorganizowania bezpiecznego opuszczenia budynku studentom z niepełnosprawnościami. Na warsztacie omówione zostaną zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie ewakuacji, przepisy obowiązujące w tym zakresie na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz przykłady działań praktycznych.

piątek 1.12
Uniwersytet zerowego wieku – refleksje wykładowcy
Kandydaci na studia 2030 już są na studiach... na Uniwersytecie Dzieci. Jakie to wyzwanie dla dzieci a jakie dla wykładowcy?
Przygotowanie do sezonu narciarskiego oraz kodeks narciarski FIS
Poznaj praktyczne sposoby przygotowania sprzętu narciarskiego, w tym m.in. jak właściwie i kiedy nasmarować narty przed jazdą oraz do czego służy nóż traserski. Poznaj 10 przykazań narciarskich i dowiesz się także jak przygotować organizm do sezonu, tak aby jazda na nartach była dla Ciebie bezpieczna i przyjemna.
Jak aktywność na emeryturze wpływa na jakość i długość życia. Przykład Jagiellońskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku
Starość nie musi oznaczać niedołężności, niesamodzielności i ubóstwa. To, jak będziemy żyć w podeszłym wieku, zależy od tego, jak przeżyliśmy wcześniejsze etapy życia. Człowiek nie zmienia się bowiem z dnia na dzień, ale nawet w tzw. trzecim wieku można zrobić bardzo dużo dla swojego zdrowia fizycznego i psychicznego i uczynić starość złotą jesienią życia. Taki jest cel działania Uniwersytetów Trzeciego Wieku - czy faktycznie jest realizowany? Jak działają Uniwersytety Trzeciego Wieku? W jaki sposób wpływają na swoich słuchaczy, na lokalną oraz krajową politykę wobec osób starszych?

Z pozdrowieniami,
Centrum Wsparcia Dydaktyki UJ
http://www.tjk.uj.edu.pl/

W programie VI edycji TJK w 2017 będą przeważały wydarzenia o charakterze międzynarodowym organizowane w ramach Dni Partnerskich i Targów Mobilności UJ, podczas których zaprosimy Państwa na prezentacje oraz warsztaty organizowane przez uczelnie partnerskie. W ramach targów będą mieli Państwo również możliwość zapoznania się z ofertą programów mobilności, oferowanych przez Dział Współpracy Międzynarodowej UJ.

Przykładem lat ubiegłych w programie TJK znalazły się również wydarzenia, które z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością tj. III edycja Konkursu Best UJ Presentation, w którym studenci walczą o tytuł „Best UJ Speaker”, wygłaszając prezentacje w języku angielskim, oraz warsztaty komunikacji międzykulturowej organizowane we współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji.

Na zakończenie TJK zaprosimy Państwa na wycieczkę do Winnicy nad Dworskim Potokiem UJ oraz do  Narodowego Centrum Promieniowania Synchrotron SOLARIS.

Pełny program TJK dostępny jest na stronie internetowej: www.tjk.uj.edu.pl/program.

Udział we wszystkich wydarzeniach w ramach Tygodnia Jakości Kształcenia jest nieodpłatny, lecz obowiązuje na nie wcześniejsza rejestracja prowadzona przy użyciu formularza internetowego. Zapisy trwają do 27 listopada, a o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Formularz rejestracji dostępny jest pod adresem: www.rejestracja.tjk.uj.edu.pl.

Więcej informacji na stronie: www.tjk.uj.edu.pl.

Profesor dr Bronisław Oyrzanowski

Mija 20 lat od śmierci  mojego męża, profesora dr Bronisława Oyrzanowskiego, absolwenta London School of Economics, doktora nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, docenta, profesora nadzwyczajnego i zwyczajnego Uniwersytetu Jagiellońskiego.



Mija 20 lat od śmierci  mojego męża, profesora dr Bronisława Oyrzanowskiego, absolwenta London School of Economics, doktora nauk ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, docenta, profesora nadzwyczajnego i zwyczajnego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Do pracy w krakowskiej uczelni od stycznia 1939 roku skłoniła go fascynacja postacią Adama Heydla, wybitnego ekonomisty, wtedy dyrektora Instytutu Ekonomicznego Polskiej Akademii Umiejętności, profesora Uniwersytetu na Wydziale Prawa. Wybuch II wojny światowej i pamiętne aresztowanie 6 listopada 1939 roku profesorów przez hitlerowców, zabrała Uniwersytetowi i Polsce na zawsze wielu wybitnych uczonych. Również profesora Heydla, który zmarł w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau. Po okresie szoku spowodowanego tym barbarzyństwem młodzi naukowcy musieli wziąć na barki obowiązki swoich mistrzów. W tym również Bronisław Oyrzanowski, który od 1943 roku rozpoczął zajęcia dydaktyczne z ekonomi na tajnych studiach prawniczych. W ten sposób związał się na całe życie z Uniwersytetem Jagiellońskim.

Prof. Dr Bronisław Oyrzanowski
1913-1997

 

Kierował Instytutem Ekonomicznym na Wydziale Prawa UJ przez ponad 35 lat w jakże trudnym powojennym okresie. Wierny starej, dziś wydającej się niemodną, zasadzie relacji mistrz-uczeń, wychowany na solidnych zasadach przedwojennej ekonomii, z przekonania przedwojenny socjalista, z pamiętnym taktem przekazywał swoją wiedzę i wyniki badań, choć nigdy nie narzucał swoich poglądów uczniom, o co w tamtych czasach było bardzo trudno. Często bowiem ekonomia polityczna socjalizmu usiłowała narzucać swoje przewagi nad nieubłaganymi prawami rynku. Do dziś studenci UJ opowiadają anegdotę autorstwa Profesora, który zwykł mawiać, że „ekonomiści polityczni” posiedli głęboką wiedzę w każdej dziedzinie, z wyjątkiem ekonomii.

Bywało, że niepokorny Instytut Ekonomiczny próbowano osłabić w różny sposób. Również przez próbę przeniesienia z prestiżowej ulicy Straszewskiego, sugerując iż posiada zbyt dużą ilość sal. Wielu pracowników Instytutu pod wodzą Profesora w weekend poprzedzający eksmisję własnoręcznie rozebrało jedną ze ścian, wynosząc z budynku gruz w torbach i udowadniając w ten sposób, że nie dysponuje zbyt wieloma pomieszczeniami. Skończyło się na naganie dla Profesora Oyrzanowskiego, ale Instytut pozostał w swojej dotychczasowej siedzibie.

W przeciwieństwie do wspominanych „ekonomistów politycznych” po Profesorze Bronisławie Oyrzanowskim zostało wiele prac naukowych. Cały cykl pionierskich artykułów o inflacji, analizy problemów krajów rozwijających się, prace z teorii jakości i z dziedziny ochrony konsumenta, które były Jego szczególnymi tematami badań w ostatnich latach pracy. Napisał też wiele podręczników z dziedziny mikro i makroekonomii, w dodatku masowo kupowanych przez studentów.

Był naukowcem docenianym także w świecie. Przez wiele lat był wysłannikiem ONZ do Afryki. Głównie pracował w Etiopii, która w pewnym okresie była nadzieją świata na stworzenie modelu gospodarczego dla krajów rozwijających się. Przejechał ze swoją pracą od Somalii do Dakaru. Z podróży tych przywiózł do Polski fascynującą kolekcję masek obrzędowych, figurek bóstw, bębny, tradycyjną broń, a także afrykańską rzeźbę. Kilkakrotnie i przez wiele miesięcy gościnnie wykładał na amerykańskim University of Wisconsin w Eau Claire.

Nade wszystko jednak Bronisław Oyrzanowski z ogromnym szacunkiem, taktem, sympatią i tolerancją odnosił się do każdej solidnej pracy, choćby wyrażała odmienny od Profesora pogląd. Osoby spoza branży zapamiętają go jako niezwykle przyjaznego, spokojnego człowieka, który jak przystało na prawdziwego naukowca ożywiał się wielce tylko wtedy, gdy była mowa o teorii ekonomii.
 

                                           Joanna Oyrzanowska

 

Znaczenie prof. dr Bronisława Oyrzanowskiego w nauce o jakości,