Tydzień Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Jagiellońskim 2013 - sprawozdanie

Sprawozdanie - dr hab. Tadeusz M. Ostrowski, Pełnomocnik Dziekana ds. ewaluacji jakości dydaktyki

Tydzień Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Jagiellońskim

Kraków, 2-6 grudnia 2013 r.

 

  1. Pełna nazwa wydziału

Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ (Symbol WZ)

  1. Data wydarzenia

02-05.12.2013

  1. Rzeczywisty czas trwania wydarzenia

Na Wydziale program TJK zrealizowano w dniach: 03 i 04.12 oraz 05.12.2013

Czwartek, 04.12.2013 pozostawiono wolny, z uwagi na wydarzenia centralne.

  1. Lokalizacja, widoczność miejsca, dostępność sal, korytarzy

Centralnym miejscem wydarzeń był hol główny budynku Wydziału, na parterze - miejsce, stanowiące najbardziej uczęszczany przez pracowników i studentów Wydziału ciąg komunikacyjny. W holu umieszczono stoisko Wydziałowego Samorządu Studentów, czynne w całym okresie trwania obchodów TJK. Hol ten służy również, jako droga przemieszczania się studentom Wydziału Matematyki i Informatyki. Miejscem wydarzeń była również jedna z głównych sal wykładowych oraz hol w budynku Wydziału na poziomie -1.

  1. Lokalne cele poza ogólnym informacyjno-promocyjnym
  1. Popularyzacja lokalnych organizacji studenckich samorządowych i naukowych
  2. Zebranie opinii pracowników i studentów, dotyczących jakości dydaktyki na Wydziale
  3. Stworzenie warunków wymiany opinii i pomysłów, dotyczących uczelnianej ankiety studenckiej, jako narzędzia ewaluacji jakości dydaktyki
  4. Wyłonienie w drodze plebiscytu najlepiej ocenionego dydaktyka na Wydziale
  5. Ułatwienie wejścia w rolę studentom I roku, poprzez informację, dotyczącą najczęściej stosowanych procedur załatwiania spraw studenckich, organizacji Wydziału, źródeł wsparcia
  6. Integracja środowiska
  7. Promocja uczelnianych ankiet studenckiej ewaluacji dydaktyki, poprzez Internet
  1. Sposoby na ich osiągnięcie
  1. Działalność Samorządu Studentów popularyzowali członkowie Samorządu w ramach tzw. „Dnia Samorządowca". Studenci dyżurowali przy stoisku, czynnym przez cały okres TJK. Do udziału w promocji zaproszono również przedstawicieli kół naukowych.
  2. Celem zebranie opinii pracowników i studentów, dotyczących jakości dydaktyki na Wydziale przeprowadzono ankietę wśród pracowników i studentów, gratyfikując odpowiedź gadżetami, związanymi z TJK.
  3. Wymiana opinii i pomysłów, dotyczących uczelnianej ankiety studenckiej nastąpiła przy okazji panelu „Ankiety pod lupą", w którym uczestniczyły władze dziekańskie, pracownicy i studenci.       
  4. Wśród studentów przeprowadzono plebiscyt pod nazwą „Bombowy wykładowca", na najlepiej ocenionego dydaktyka na Wydziale.
  5. Na stoisku Samorządu rozdawano studentom broszury informujące o najczęściej stosowanych procedurach załatwiania spraw studenckich. W celu upowszechnienia znajomości przepisów przeprowadzono konkurs wiedzy z zakresu Regulaminu Studiów oraz Wydziałowej Księgi Jakości.
  6. Integracja środowiska miała różne formy, od licznego udziału w panelu dyskusyjnym oraz bezpośrednio potem w „Dyskusji przy kawie", po imprezę studencką „Wysokiej jakości Mikołajki".
  7. Istotnym elementem promocji uczelnianych ankiet studenckiej ewaluacji dydaktyki było przygotowanie spotu reklamowego przez telewizję studencką „Przystanek Student".
  1. Wnioski, analiza tego, co się udało, a co nie i dlaczego

Postawą organizacji TJK na Wydziale była dobra współpraca Pełnomocnika Dziekana ds. ewaluacji jakości dydaktyki z Samorządem Studentów. Dzięki tej współpracy udało się zrealizować program TJK w całości.

  1. Materiał na zakończenie, czy będzie analizowany, kiedy można liczyć na informację zwrotną

Samorząd Studentów przeprowadził analizę wyników ankiety, dotyczącej jakości dydaktyki. Rezultaty analizy zamieszczono w dwu osobnych raportach (w załączeniu).

Telewizja studencka „Przystanek Student" przygotowała spot reklamujący studenckie ankiety ewaluacji zajęć, dostępny pod adresem: http://vimeo.com/84420665 .

  1. Czas trwania przygotowań (dni robocze), kiedy trzeba zacząć planowanie w kolejnym roku

Planowanie TJK rozpoczęto dwa miesiące przed jego rozpoczęciem, a prace nad przygotowaniem wydarzeń trwały około 6 tygodni.

  1. Współpraca z Samorządem Studentów

Jak wyżej wspomniano współpraca z Samorządem była podstawą zrealizowania całego, dość bogatego programu. Samorząd chętnie odpowiedział, poprzez liczne przybycie, na zaproszenie Pełnomocnika, do udziału w pierwszym zebraniu organizacyjnym. Od tego spotkania Pełnomocnik przestał być postacią anonimową dla Samorządu. Program TJK na Wydziale został przygotowany właśnie we współpracy z Samorządem, a głównie z jego Przewodniczącą, Panią Katarzyną Przygodzką. Przez cały okres przygotowań współpraca z Samorządem rozwijała się bardzo dobrze.

  1. Współpraca z Towarzystwem Doktorantów

Ta płaszczyzna współpracy nie rozwinęła się, głownie z powodu trudności w identyfikacji doktorantów, którzy słabo się wyróżniają wśród licznych pracowników i studentów Wydziału.

  1. Współpraca z kołem/kołami naukowymi

Przedstawiciele kół naukowych odpowiedzieli na zaproszenie do udziału w promocji przy stoisku Samorządu Studentów.

  1. Współpraca z koordynatorami ds. promocji

Nie doszło do tego rodzaju współpracy.

  1. Współpraca z pozostałymi pracownikami

Tutaj należy wyróżnić Pana mgr Wiesława Brachę, Wydziałowego Koordynatora USOS oraz administratorów stron www w Instytutach i samodzielnych Katedrach, którzy chętnie reagowali na prośby Pełnomocnika, dotyczące popularyzacji treści, związanych z TJK.

Ważne było również wsparcie organizacyjne pracowników Dziekanatu Wydziału, a przede wszystkim Kierownika Dziekanatu, Pani mgr Justyny Mroczek oraz odpowiedzialnej za finanse Wydziału, Pani mgr Anny Zakrzewskiej.

  1. Wsparcie ze strony władz wydziału

Pan Dziekan Jacek Ostaszewski wparł przygotowanie TJK organizacyjnie, udostępniając lokale wraz z obsługą sprzętu audio-wideo w sali wykładowej oraz finansowo, poprzez dotację.

Pani Prodziekan Maria Próchnicka reprezentowała władze dziekańskie w panelu „Ankiety pod lupą".

  1. Liczba wszystkich współpracowników zaangażowanych

W TJK bezpośrednio było zaangażowanych: dwoje Dziekanów, około 12 pracowników administracji, około 15 studentów oraz Pełnomocnik Dziekana.

  1. Zainteresowanie wydarzeniem pracowników naukowych

Zainteresowanie pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych było mierne, co wyraża się liczbą zaledwie 12 wypełnionych ankiet, dotyczących dydaktyki, przygotowanych przez studentów.

  1. Zainteresowanie wydarzeniem pracowników naukowo-dydaktycznych

Por. pkt. 17.

  1. Zainteresowanie wydarzeniem pracowników administracyjnych

Por. pkt. 14.

  1. Zainteresowanie wydarzeniem studentów

Studenci byli zainteresowani w większym stopniu, niż pracownicy, na co wskazuje liczba 207 wypełnionych ankiet, dotyczących dydaktyki oraz liczne grono odwiedzających stoisko Samorządu, a także obecność na sali w czasie panelu „Ankiety pod lupą".

  1. Zainteresowanie wydarzeniem doktorantów

Por. pkt. 11.

  1. Zainteresowanie wydarzeniem słuchaczy studiów podyplomowych

Słuchacze studiów podyplomowych mieli podstawową trudność w zainteresowaniu się wydarzeniami TJK, ponieważ zajęcia dla nich odbywają się w weekendy, a obecność na Wydziale poza zajęciami jest sporadyczna.

  1. Sposoby promowania wydarzenia (lokalne), do kogo kierowana była promocja, kto zapraszany

Promocję skierowano do pracowników i studentów Wydziału, za pomocą materiałów z ZAJK, plakatów własnych oraz przekazu internetowego. Jeśli chodzi o osoby zaproszone, cenna była obecność na panelu dyskusyjnym „Ankiety pod lupą" Pełnomocnika Rektora ds. ewaluacji jakości dydaktyki, Pana dr Grzegorza Brydy.

  1. Przydatność przesłanych materiałów, ich ilość i jakość

Materiały z ZAJK zostały przesłane na czas. Były one dobrej jakości i w wystarczającej ilości.

  1. Nowe kontakty, ich ocena pod kątem przyszłej współpracy

Nie nawiązano nowych kontaktów, natomiast udrożniono ważne drogi komunikacji wewnątrz Wydziału, przede wszystkim pomiędzy Pełnomocnikiem Dziekana ds. ewaluacji jakości dydaktyki a Samorządem Studentów, który został wybrany w bieżącym roku akademickim.

  1. Niewykorzystane szanse, pomysły

Pomysły, dotyczące TJK w przyszłym roku są dyskutowane z Samorządem Studentów.

  1. Problemy, przeszkody, sytuacje nieprzewidziane, czynniki zewnętrzne zakłócające planowanie/przebieg wydarzenia

Dużą przeszkodą było zbyt późne przekazanie na konto Wydziału dotacji udzielonej przez Pana Rektora. Pojawiła się ona na Wydziale tuż przed rozpoczęciem TJK i gdyby nie życzliwość Pana Dziekana i pożyczka udzielona organizatorom, wykorzystanie dotacji nie byłoby możliwe.  Aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłym roku wskazane byłoby zbadanie, co spowodowało, że upłynął duży okres czasu, pomiędzy przyznaniem dotacji, a jej przekazaniem adresatom.

  1. Wyjątkowe udogodnienia, czynniki zewnętrzne ułatwiające planowanie/przebieg wydarzenia

Dopisali wszyscy kontrahenci, u których zamówiono materiały i usługi. Trudno to jednak nazwać wyjątkowym udogodnieniem.

  1. Potrzeby na przyszłość, w tym finansowe

Nie jest łatwo oszacować dzisiaj potrzeby, które pojawią się w programie TJK w przyszłym roku. Na pewno będą potrzebne materiały promocyjne, których brakowało w tym roku, takie jak torby płócienne, długopisy, notatniki, kalendarze, okładki, itp. z herbem Uniwersytetu.

W kwestii zapotrzebowani finansowych trudno się wypowiedzieć bez programu. Można oszacować, że potrzeby będą oscylować w granicach około dziesięciu tysięcy złotych.

  1. Uwagi do współpracy z ZAJK, ocena komunikacji, wsparcia w odniesieniu do potrzeb

Komunikacja pomiędzy ZAJK a Pełnomocnikiem Dziekana ds. ewaluacji jakości dydaktyki jest niezawodna. Konsultacje w okresie przygotowywania i realizacji TJK były częste. Za każdym razem uzyskano oczekiwaną pomoc oraz informację.

  1. Pomysły na wydarzenie w przyszłym roku, tematy, organizacja, może termin

W tym roku termin TJK zbiegł się w czasie z okresem przygotowywania sprawozdania z ewaluacji jakości dydaktyki za pomocą ankiet uniwersyteckich. Obydwa wydarzenia należą do najpoważniejszych zadań pełnomocników dziekanów ds. ewaluacji jakości dydaktyki. W związku z tym wskazane byłoby przyspieszenie TJK i zaplanowanie go w listopadzie.

  1. Ogólna ocena pomysłu TJK, zainteresowania nim

TJK służy promocji jakości dydaktyki i w tym zakresie jest inicjatywą cenną. O jego rzeczywistej wartości decyduje ilość i jakość postulatów, które wdrożone do dydaktyki, rzeczywiście podniosą jej jakość. Ilość tego rodzaju wniosków pragmatycznych jest skromna i wywodzi się głównie z dyskusji panelowej „Ankiety pod lupą". Niemniej ich zastosowanie może przełożyć się na zwiększenie popularności ankiet wśród studentów, a poprzez to poprawić jakość dydaktyki.

  1. Inne uwagi

 

Sprawozdanie przygotował

dr hab. Tadeusz M. Ostrowski

Pełnomocnika Dziekana ds. ewaluacji jakości dydaktyki

Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej

 

Kraków, 22 stycznia 2014

Raporty przygotowane przez Komisję Dydaktyczną Samorządu Studentów Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej.