Tydzień Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Jagiellońskim 2013 - sprawozdanie
Sprawozdanie - dr hab. Tadeusz M. Ostrowski, Pełnomocnik Dziekana ds. ewaluacji jakości dydaktyki
Tydzień Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Jagiellońskim
Kraków, 2-6 grudnia 2013 r.
- Pełna nazwa wydziału
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ (Symbol WZ)
- Data wydarzenia
02-05.12.2013
- Rzeczywisty czas trwania wydarzenia
Na Wydziale program TJK zrealizowano w dniach: 03 i 04.12 oraz 05.12.2013
Czwartek, 04.12.2013 pozostawiono wolny, z uwagi na wydarzenia centralne.
- Lokalizacja, widoczność miejsca, dostępność sal, korytarzy
Centralnym miejscem wydarzeń był hol główny budynku Wydziału, na parterze - miejsce, stanowiące najbardziej uczęszczany przez pracowników i studentów Wydziału ciąg komunikacyjny. W holu umieszczono stoisko Wydziałowego Samorządu Studentów, czynne w całym okresie trwania obchodów TJK. Hol ten służy również, jako droga przemieszczania się studentom Wydziału Matematyki i Informatyki. Miejscem wydarzeń była również jedna z głównych sal wykładowych oraz hol w budynku Wydziału na poziomie -1.
- Lokalne cele poza ogólnym informacyjno-promocyjnym
- Popularyzacja lokalnych organizacji studenckich samorządowych i naukowych
- Zebranie opinii pracowników i studentów, dotyczących jakości dydaktyki na Wydziale
- Stworzenie warunków wymiany opinii i pomysłów, dotyczących uczelnianej ankiety studenckiej, jako narzędzia ewaluacji jakości dydaktyki
- Wyłonienie w drodze plebiscytu najlepiej ocenionego dydaktyka na Wydziale
- Ułatwienie wejścia w rolę studentom I roku, poprzez informację, dotyczącą najczęściej stosowanych procedur załatwiania spraw studenckich, organizacji Wydziału, źródeł wsparcia
- Integracja środowiska
- Promocja uczelnianych ankiet studenckiej ewaluacji dydaktyki, poprzez Internet
- Sposoby na ich osiągnięcie
- Działalność Samorządu Studentów popularyzowali członkowie Samorządu w ramach tzw. „Dnia Samorządowca". Studenci dyżurowali przy stoisku, czynnym przez cały okres TJK. Do udziału w promocji zaproszono również przedstawicieli kół naukowych.
- Celem zebranie opinii pracowników i studentów, dotyczących jakości dydaktyki na Wydziale przeprowadzono ankietę wśród pracowników i studentów, gratyfikując odpowiedź gadżetami, związanymi z TJK.
- Wymiana opinii i pomysłów, dotyczących uczelnianej ankiety studenckiej nastąpiła przy okazji panelu „Ankiety pod lupą", w którym uczestniczyły władze dziekańskie, pracownicy i studenci.
- Wśród studentów przeprowadzono plebiscyt pod nazwą „Bombowy wykładowca", na najlepiej ocenionego dydaktyka na Wydziale.
- Na stoisku Samorządu rozdawano studentom broszury informujące o najczęściej stosowanych procedurach załatwiania spraw studenckich. W celu upowszechnienia znajomości przepisów przeprowadzono konkurs wiedzy z zakresu Regulaminu Studiów oraz Wydziałowej Księgi Jakości.
- Integracja środowiska miała różne formy, od licznego udziału w panelu dyskusyjnym oraz bezpośrednio potem w „Dyskusji przy kawie", po imprezę studencką „Wysokiej jakości Mikołajki".
- Istotnym elementem promocji uczelnianych ankiet studenckiej ewaluacji dydaktyki było przygotowanie spotu reklamowego przez telewizję studencką „Przystanek Student".
- Wnioski, analiza tego, co się udało, a co nie i dlaczego
Postawą organizacji TJK na Wydziale była dobra współpraca Pełnomocnika Dziekana ds. ewaluacji jakości dydaktyki z Samorządem Studentów. Dzięki tej współpracy udało się zrealizować program TJK w całości.
- Materiał na zakończenie, czy będzie analizowany, kiedy można liczyć na informację zwrotną
Samorząd Studentów przeprowadził analizę wyników ankiety, dotyczącej jakości dydaktyki. Rezultaty analizy zamieszczono w dwu osobnych raportach (w załączeniu).
Telewizja studencka „Przystanek Student" przygotowała spot reklamujący studenckie ankiety ewaluacji zajęć, dostępny pod adresem: http://vimeo.com/84420665 .
- Czas trwania przygotowań (dni robocze), kiedy trzeba zacząć planowanie w kolejnym roku
Planowanie TJK rozpoczęto dwa miesiące przed jego rozpoczęciem, a prace nad przygotowaniem wydarzeń trwały około 6 tygodni.
- Współpraca z Samorządem Studentów
Jak wyżej wspomniano współpraca z Samorządem była podstawą zrealizowania całego, dość bogatego programu. Samorząd chętnie odpowiedział, poprzez liczne przybycie, na zaproszenie Pełnomocnika, do udziału w pierwszym zebraniu organizacyjnym. Od tego spotkania Pełnomocnik przestał być postacią anonimową dla Samorządu. Program TJK na Wydziale został przygotowany właśnie we współpracy z Samorządem, a głównie z jego Przewodniczącą, Panią Katarzyną Przygodzką. Przez cały okres przygotowań współpraca z Samorządem rozwijała się bardzo dobrze.
- Współpraca z Towarzystwem Doktorantów
Ta płaszczyzna współpracy nie rozwinęła się, głownie z powodu trudności w identyfikacji doktorantów, którzy słabo się wyróżniają wśród licznych pracowników i studentów Wydziału.
- Współpraca z kołem/kołami naukowymi
Przedstawiciele kół naukowych odpowiedzieli na zaproszenie do udziału w promocji przy stoisku Samorządu Studentów.
- Współpraca z koordynatorami ds. promocji
Nie doszło do tego rodzaju współpracy.
- Współpraca z pozostałymi pracownikami
Tutaj należy wyróżnić Pana mgr Wiesława Brachę, Wydziałowego Koordynatora USOS oraz administratorów stron www w Instytutach i samodzielnych Katedrach, którzy chętnie reagowali na prośby Pełnomocnika, dotyczące popularyzacji treści, związanych z TJK.
Ważne było również wsparcie organizacyjne pracowników Dziekanatu Wydziału, a przede wszystkim Kierownika Dziekanatu, Pani mgr Justyny Mroczek oraz odpowiedzialnej za finanse Wydziału, Pani mgr Anny Zakrzewskiej.
- Wsparcie ze strony władz wydziału
Pan Dziekan Jacek Ostaszewski wparł przygotowanie TJK organizacyjnie, udostępniając lokale wraz z obsługą sprzętu audio-wideo w sali wykładowej oraz finansowo, poprzez dotację.
Pani Prodziekan Maria Próchnicka reprezentowała władze dziekańskie w panelu „Ankiety pod lupą".
- Liczba wszystkich współpracowników zaangażowanych
W TJK bezpośrednio było zaangażowanych: dwoje Dziekanów, około 12 pracowników administracji, około 15 studentów oraz Pełnomocnik Dziekana.
- Zainteresowanie wydarzeniem pracowników naukowych
Zainteresowanie pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych było mierne, co wyraża się liczbą zaledwie 12 wypełnionych ankiet, dotyczących dydaktyki, przygotowanych przez studentów.
- Zainteresowanie wydarzeniem pracowników naukowo-dydaktycznych
Por. pkt. 17.
- Zainteresowanie wydarzeniem pracowników administracyjnych
Por. pkt. 14.
- Zainteresowanie wydarzeniem studentów
Studenci byli zainteresowani w większym stopniu, niż pracownicy, na co wskazuje liczba 207 wypełnionych ankiet, dotyczących dydaktyki oraz liczne grono odwiedzających stoisko Samorządu, a także obecność na sali w czasie panelu „Ankiety pod lupą".
- Zainteresowanie wydarzeniem doktorantów
Por. pkt. 11.
- Zainteresowanie wydarzeniem słuchaczy studiów podyplomowych
Słuchacze studiów podyplomowych mieli podstawową trudność w zainteresowaniu się wydarzeniami TJK, ponieważ zajęcia dla nich odbywają się w weekendy, a obecność na Wydziale poza zajęciami jest sporadyczna.
- Sposoby promowania wydarzenia (lokalne), do kogo kierowana była promocja, kto zapraszany
Promocję skierowano do pracowników i studentów Wydziału, za pomocą materiałów z ZAJK, plakatów własnych oraz przekazu internetowego. Jeśli chodzi o osoby zaproszone, cenna była obecność na panelu dyskusyjnym „Ankiety pod lupą" Pełnomocnika Rektora ds. ewaluacji jakości dydaktyki, Pana dr Grzegorza Brydy.
- Przydatność przesłanych materiałów, ich ilość i jakość
Materiały z ZAJK zostały przesłane na czas. Były one dobrej jakości i w wystarczającej ilości.
- Nowe kontakty, ich ocena pod kątem przyszłej współpracy
Nie nawiązano nowych kontaktów, natomiast udrożniono ważne drogi komunikacji wewnątrz Wydziału, przede wszystkim pomiędzy Pełnomocnikiem Dziekana ds. ewaluacji jakości dydaktyki a Samorządem Studentów, który został wybrany w bieżącym roku akademickim.
- Niewykorzystane szanse, pomysły
Pomysły, dotyczące TJK w przyszłym roku są dyskutowane z Samorządem Studentów.
- Problemy, przeszkody, sytuacje nieprzewidziane, czynniki zewnętrzne zakłócające planowanie/przebieg wydarzenia
Dużą przeszkodą było zbyt późne przekazanie na konto Wydziału dotacji udzielonej przez Pana Rektora. Pojawiła się ona na Wydziale tuż przed rozpoczęciem TJK i gdyby nie życzliwość Pana Dziekana i pożyczka udzielona organizatorom, wykorzystanie dotacji nie byłoby możliwe. Aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłym roku wskazane byłoby zbadanie, co spowodowało, że upłynął duży okres czasu, pomiędzy przyznaniem dotacji, a jej przekazaniem adresatom.
- Wyjątkowe udogodnienia, czynniki zewnętrzne ułatwiające planowanie/przebieg wydarzenia
Dopisali wszyscy kontrahenci, u których zamówiono materiały i usługi. Trudno to jednak nazwać wyjątkowym udogodnieniem.
- Potrzeby na przyszłość, w tym finansowe
Nie jest łatwo oszacować dzisiaj potrzeby, które pojawią się w programie TJK w przyszłym roku. Na pewno będą potrzebne materiały promocyjne, których brakowało w tym roku, takie jak torby płócienne, długopisy, notatniki, kalendarze, okładki, itp. z herbem Uniwersytetu.
W kwestii zapotrzebowani finansowych trudno się wypowiedzieć bez programu. Można oszacować, że potrzeby będą oscylować w granicach około dziesięciu tysięcy złotych.
- Uwagi do współpracy z ZAJK, ocena komunikacji, wsparcia w odniesieniu do potrzeb
Komunikacja pomiędzy ZAJK a Pełnomocnikiem Dziekana ds. ewaluacji jakości dydaktyki jest niezawodna. Konsultacje w okresie przygotowywania i realizacji TJK były częste. Za każdym razem uzyskano oczekiwaną pomoc oraz informację.
- Pomysły na wydarzenie w przyszłym roku, tematy, organizacja, może termin
W tym roku termin TJK zbiegł się w czasie z okresem przygotowywania sprawozdania z ewaluacji jakości dydaktyki za pomocą ankiet uniwersyteckich. Obydwa wydarzenia należą do najpoważniejszych zadań pełnomocników dziekanów ds. ewaluacji jakości dydaktyki. W związku z tym wskazane byłoby przyspieszenie TJK i zaplanowanie go w listopadzie.
- Ogólna ocena pomysłu TJK, zainteresowania nim
TJK służy promocji jakości dydaktyki i w tym zakresie jest inicjatywą cenną. O jego rzeczywistej wartości decyduje ilość i jakość postulatów, które wdrożone do dydaktyki, rzeczywiście podniosą jej jakość. Ilość tego rodzaju wniosków pragmatycznych jest skromna i wywodzi się głównie z dyskusji panelowej „Ankiety pod lupą". Niemniej ich zastosowanie może przełożyć się na zwiększenie popularności ankiet wśród studentów, a poprzez to poprawić jakość dydaktyki.
- Inne uwagi
dr hab. Tadeusz M. Ostrowski
Pełnomocnika Dziekana ds. ewaluacji jakości dydaktyki
Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej
Kraków, 22 stycznia 2014